Isnin, 4 Februari 2013

Bingkisan Rindu Dari Syurga



Tatkala nukilan ini ditulis,pengarang baru saja menerima dan mendengar tentang satu kisah hiba yang menikam perasaan hati penulis.Kisah ini merupakan sebuah kisah yang benar dan tidak penulis tokok tambahkan agar pembaca dapat dalam mendalami erti kehidupan hakiki yang sebenar-benarnya.Ceritanya begini,penulis telah didatangi oleh seorang teman yang sudah lama penulis kenal. DD(bukan nama sebenar)meluahkan kepada penulis yang sebelum peristiwa hebat itu berlaku jiwanya sering resah dan tidak tenang bagaikan ada saja yang tidak kena. Penulis masih lagi kabur dan kurang jelas dengan penjelasannya namun akhirnya penulis dapat dan memahami luahan hati DD ini. Nak dijadikan cerita,selepas dia pulang dari kelas kuliah malamnya dia mengambil keputusan untuk terus pulang ke bilik dan terus tidur.
Saat dia membuka kelopak matanya dia tersangatlah terkejut kerana melihat satu lembaga putih di kejauhan dan bila dia mula amati dengan jelas- Ya Allah! Ibu! Hanya kata-kata itu yang terpacul dibibirnya saat itu. Dikejarnya ibunya itu namun semakin dikejar,semakin jauh kelibat ibunya dalam kepekatan hitam yang pekat. DD merintih dan menangis sekuat hatinya sambil berlari-lari anak. tiba-tiba dia dikejutkan dengan suatu suara yang tidak berpunya. “Mana dia anak soleh itu?? Dimana anak yang taat pada tiangNya itu? Tahukah kau betapa luluhnya hati lembut itu yang terkapai-kapai mencari tali keimanan zuriat-zuriatnya?
Sesungguhnya rindunya padamu bagaikan langit dan bumi yang saling erat dan rapat setiap ketika. Dimanakah anak itu? Suara itu perlahan-lahan senyap dan berlalu. Aku tersungkur dicelah dahan pokok yang kering dan hitam! Kedengaran satu suara yang berkumandang yakni takbir sebuah azan. Lantas aku tersedar dari lenaku yang baru saja aku lalui tadi. Luluh dan runtun jiwaku tatkala aku bangun dari mimpi itu tadi. Lelehan air mata tidak putus-putus berguguran dilereng pipi. Aku mengucap panjang dan menangis sesungguhnya.Aku menyesal dan kecewa dengan apa yang telah terjadi pada diriku ini. Solatku abaikan dan Allah bukan tempat untuk aku mengadu dan merayu tetapi teman-teman baikku. Aku dah jauh menyimpang dari agamaku. Dah bertahun aku tinggalkan puasa dan solat! Ya Allah! Ampunkan dosaku dan juga dosa kedua orang tuaku! Tempatkan mereka ditempat yang Kau redhai dan masukanlah mereka kedalam syurga pilihanMu. Sesungguhnya aku adalah hambaMu yang berdosa Ya Allah! Bergetar hati penulis mendengar cerita teman penulis ini. Sesekali air mata penulis juga menitis tanpa penulis minta dan sedari tatkala melihat kesungguhan DD yang terpancar kejujuran dimukanya.
DD meneruskan ceritanya selepas dia menerima mimpi yang agung itu, aku terdengar suara azan Subuh berkumandang! Aku segera ke bilik air untuk mengambil wudhuk yang sudah 2 tahun tidak membasahi anggota wudhuknya itu. Menggeletar seluruh tubuhku tatkala menyentuh air yang mengalir dipaip bilik air itu. Air mata dn esakan tangisanku masih lagi turut serta mengiringimu. Aku rasakan yang aku adalah manusia yang tidak layak hidup dibumi Allah ini kerana telah menzalim dan melupakan insan yang telah banyak berkorban apa saja untuk dirinya selama hayatnya masih hidup! Anak apakah aku ini? masihkah ada ruang untukku beroleh syurgaMu ya Allah? Akhrinya kini dia sudah semakin tenang dan bahagia kerana beroleh cahaya yang dicari-carinya. Alhamduliah..
Setelah mendengar segala yang terbuku dihatinya itu,pengarang menepuk bahunya sambil berkata “Itulah nota rindu dari syurga yang Allah kirimkan buat kamu sebagai peringatan agar jangan leka dengan permainan duniawi ini. Alhamduliah dan banyakkan berzikir agar kita sama-sama beroleh keberkatan Allah Taala. Insyaallah.. Sebelum penulis dan DD pulang dia meminta penulis agar menyampaikan apa yang dilalui itu kepada semua agar menjadi inspirasi dan pedoman hidup buat kita. Dia izinkan penulis untuk menulis diruangan yang penulis rasakan sesuai.
Disini penulis sediakan beberapa firman Allah tentang kebesaran darjat seorang ibu dan ayah sebagai renung-renungan:
Allah swt berfirman, “Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.” (QS.Al Isra’:23)
Firman Allah swt: “Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu bapaknya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu.” (QS. Luqman:14)
Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, ia berkata: Telah datang seorang laki-laki kepada Rasulullah saw lalu bertanya: “Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layani dengan sebaik mungkin?” Rasulullah saw bersabda: “Ibumu.” Orang itu bertanya lagi: “Kemudian siapa?” Rasulullah saw bersabda: “Kemudian ibumu.” Orang itu terus bertanya: “Kemudian siapa?” Rasulullah saw bersabda: “Kemudian ibumu.” Orang itu terus bertanya: “Kemudian siapa?” Rasulullah saw bersabda: “Kemudian ayahmu.” (HR. Bukhari, Muslim, Ibnu Majjah, Ahmad)
*Semoga perkongsian ini dapat memberi lembaran dan kekuatan kepada kita semua hendaknya. Amin..Wallahua'lam.

Tiada ulasan :